SUPER!! erfaringssamling
29.-30. mai var 40 skoleansatte samlet for å dele erfaringer fra å jobbe med MOTs barneskoleprogram SUPER!!
Det ble en rørende åpning da 59 barn og 3 voksne fra Vikåsen skole i Trondheim startet samlingen med å synge Super-Martes SUPERsang. Og ikke nok med det, de danset også flere danser og viste hvordan de tok vare på hverandre i praksis. Øving gir resultater.
INSPIRERENDE INGER
Blant høydepunktene var et innlegg fra Inger Bergkastet. Hun snakket blant annet om betydningen av å bygge støttende stillas og at vi ofte tar bort støtten for tidlig. F.eks si: "Hent bøkene deres" og når dette ender opp med kaos blir man ofte irritert på klassen. Da er det bedre å si at "oj, nå glemte jeg å minne dere på at dere skal gå rolig bort å hente hver deres bok. Jeg gjør det sammen med dere". På den måten tar vi ansvar som voksen. Barn og unge har behov for påminnelser "jeg vil bare komme inn å minne om … "
Hun bevisstgjorde oss også på at ved å endre fra "nå skal jeg hjelpe deg" til "dette skal vi samarbeide om" gjør vi barn mer deltakende i egne prosesser og læring.
Underveis i samlingen ble det delt erfaringer og inspirasjonshistorier. For oss er dette gull verd, i en stadig utvikling av SUPER!!. Det er både en bekreftelse på at elevene er opptatt av, og har utbytte av SUPER!!, og at lærerne bruker dette som en god arbeidsmetodikk i skolehverdagen. Dette øker vårt engasjement og motivasjon for å fortsette jobben med å videreutvikle og kvalitetssikre programmet. Deltakerne vektlegger at dette gir et felles språk blant både ansatte og elever, og at det begynner å leve sitt eget liv i skolehverdagen. Det vakreste er når barn får en forståelse av seg selv og for situasjoner de kommer i. Som en gutt hadde sagt i en SUPER!!-økt: Det er ikke rart at våre foreldre noen ganger blir tankesyke, de hadde jo ikke SUPER!! på skolen. Vi har heldigvis lært så mye om følelser at vi nok ikke kommer til å bli tankesyke.
BARN HJELPER VOKSNE MED Å OVERVINNE FRYKT
En av lærerne på samlingen fortalte om en historie fra svømmehallen.
Jeg hadde snakket om hva jeg var redd for, noe som er et viktig tema i SUPER!!. Jeg hadde tilstått at jeg var utrolig redd for sklien i svømmehallen, den hadde jeg aldri tatt. Jeg liker ikke sånne ting som går fort, og som jeg ikke har kontroll på. Siste gang før ferien, skulle vi ha frilek i svømmetimen, og da ble det sklie. Da sa ungene - I dag kan du ta sklien! - Det kan jeg ikke, sa jeg, ikke i dag i hvert fall. Det må bli når det bare er meg, og ikke så mange andre som ser på. - Men vi skal hjelpe deg! sa barna.
De ville hjelpe meg, og de la en plan. - Nå sklir jeg foran deg, og så kommer hun rett bak deg. Så vet du at noen sklir før deg, og noen sklir etter. Jeg ble med på planen, fordi den virket trygg for meg. Klassen hjalp meg på ordentlig. Følelsen da jeg kom ut av første sving, og ser at i bunnen av sklien står resten av klassen og jubler: - Ja, du klarte det!, var helt magisk. Vi må åpne opp for at ungene faktisk hjelper på ordentlig, det er ikke bare noe vi sier.
LEK OG DEL
På en SUPER!!-erfaringssamling deler vi gode aktiviteter, lure tips til undervisning, refleksjoner og leker. Leker kan ikke bare forklares, men må lekes og øves på. Derfor tok vi oss god tid til lek. Ingenting er bedre enn å kjenne og høre på positiv energi, der latteren henger løst, konkurranseinstinktet våkner, og smilene deles på tvers i lokalet. Deltagerne var som en utømmelig lekebank.
SUPER-Marte og Dr.Klok kom innom for å både synge med barna, men også for å hilse på de fantastiske, lekende og dyktige lærerne som gir kunnskap, lek, mestringstro og omsorg til elevene sine. Alt i alt var dette en samling som vil gagne barna på alle SUPER!!-skolene.
Vi gleder oss allerede til neste samling!