«MOT-verdiene blir med oss resten av livet»
Fem skoler grep muligheten med en gang da avtalen ble lansert, og siden den gang har hele 17 skoler i Oslo og Akershus inngått avtale med MOT Norge med hjelp av oppstartsmidler fra OBOS. En av skolene som har benyttet seg av samarbeidet er Bjørnholt skole.
Vi tok en prat med rektor Ingrid Tyldum om hvorfor de valgte å fortsette med avtalen på egen hånd etter 3 år med subsidieringmidler fra OBOS.
- Vi fortsetter med MOT fordi jeg ser effekten av det, og jeg ser at elevene bruker disse MOT-uttrykkene, og miljøteamet sier at de også bruker innhold fra MOT-øktene.
- Lærerne bruker det også i oppfølging av elevene i det daglige. Og når vi spør elevene, så er de veldig glad i øktene og synes det er gøy. Vi har også inntrykk av at det at det gir varige resultater.
FALT FOR HELE PAKKEN
Bjørnholt var en av de første skolene som startet opp med MOT i 2019. Rektor Ingrid hadde ingen erfaring med MOT fra før, men synes programmet de benyttet den gangen ikke fungerte som ønskelig, og var på utkikk etter noe nytt.
- MOT presenterte programmet så flott, i tillegg med en sånn insentivpakke fra OBOS, og det virket veldig profesjonelt gjennomtenkt med god systematikk. Innholdet og verdiene kan man jo ikke si noe på. Dette er jo ting som vi skal alle i samfunnet jobbe med, spesielt i skolen.
- Det som jeg falt mest for var dette med hele pakken. Det var oppfølging av skolen, av ledelsen, av programmet, sånn at dette ville være noe som ikke forsvant og at det ikke det vil være så vanskelig for oss som skole å drive.
- Samtidig ser jeg også en endring, altså at MOT har fulgt med LK20 (Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 red.anm), samfunnsendringer, og vært lydhøre for de tilbakemeldingene som skolen har gitt på innholdet i økter og sånt.
- MOT-TIMENE FÅR DEG TIL Å TENKE BEVISST
Sondre, Blerta og Sakinthan har akkurat fullført 10. trinn på Bjørnholt skole og har med det hatt tre år med MOT på skolen. Vi lurte litt på hvordan de mener MOT-øktene har vært, og hva de sitter igjen med. Sondre tar ordet.
- Jeg tenker at det er veldig positivt å ha mot, og det er generelt bare fint å være i MOT-timene. Også synes jeg at mot generelt har hjulpet meg med at for eksempel hvis jeg ser noen som er utenfor da, så begynner jeg å tenke på det fordi vi har hatt de MOT-timene som får deg til å tenke bevisst på det.
- Også lærer du mange verdier og sånn som du kan ha med for resten av livet, skyter Sakinthan inn.
- Ja, og så tenker jeg jo sånn at litt som Sakinthan. Det er at det er jo når vi er ferdig på ungdomsskolen, så glemmer vi jo ikke alle MOT-verdiene. De blir jo med oss resten av livet, at vi tar de med i arbeidslivet og generelt. Det blir ikke kun sånne skoleregler at man skal vise mot og sånt. Generelt, gjør det deg tøffere, og de pusher oss ut av komfortsonen, oppsummerer Sondre.
UNG TIL UNG FORMIDLING
Elevene har også blitt utdannet som Ung MOTivator. Dette er en utdanning for noen utvalgte elever på 9. trinn. Oppgavene er å ta ekstra ansvar for miljøet på skolen og reise på besøk til 6. og 7. klasse og gjennomføre MOT-økter der. Et av målene med Ung MOTivator er at når elevene begynner i 8. klasse på ungdomsskolen, kjenner de noen i 10. klasse de kan føle seg trygge på.
- Det faktum at jeg fikk også lov til å bli Ung MOTivator, og det er noe av det beste jeg vært med på, sier Blerta.
Hvorfor det?
- At noen ser opp til meg, kan stole på meg, og at jeg kan være der hvis noen trenger noe. Jeg husker at når jeg begynte i tiende så kom det noen jenter bort til meg som husket meg fra MOT-timene og spurte om hjelp.
- Det er enklere for oss å snakke til de når de allerede har møtt oss og hatt MOT-timer. Jeg synes det er mye enklere for begge å kommunisere, supplerer Sakinthan.
EN LITEN, STOR LAPP
Anett Vaardal og Maria Haglund er to av MOT-coachene som jobber ved skolen. Anett trekker også frem rammene MOT-programmet setter for arbeidet med overordnet del av læreplanen.
- Det jeg liker best er strukturen rundt programmet og vi vet at alle de viktige tingene vi skal lære ungdommene kommer vi igjennom. I tillegg liker jeg at vi får et felles språk. Hvis vi ser 20 ungdommer løpe fra a til b, så kan vi bare trekke frem sau-eksempelet, også blir det også litt humor rundt det.
- Enig. Det er lettere å minne elevene på små ting som for eksempel å inkludere. Det skal ikke så mye til for at de husker på det og skjønner meningen med det, følger Maria opp.
Det som treffer de aller best, er når de opplever å nå inn til elever som i utgangspunktet ikke viser stor interesse for MOT-øktene. Anett husker godt en lapp hun fikk fra en av elevene.
- Jeg hadde en opplevelse med en av «gutta», en som er veldig tøff i gangene her. Han kan tulle mye med meg. Kan ofte si «åh uff.. skal vi ha MOT…» litt sånn for å tulle, han er litt den typen. Men så kom det litt ærlig fram på en lapp han skrev til oss, og den har jeg hengt opp. «Jeg mener at vi bør ha flere MOT-timer på ungdomsskolen, fordi man lærer viktige ting om livet på en morsom måte.»
FREMTIDENS SAMFUNNSBORGERE
Hege Irene Asplund, sponsoransvarlig i OBOS, har vært med fra starten av samarbeidet. Gjennom flere års samarbeid har hun erfart den positive effekten av MOTs arbeid, noe som ikke bare styrker dagens ungdom, men også fremtidige samfunnsborgere.
- Vår visjon er å bygge femtidens samfunn og oppfylle boligdrømmer. Vi skal ikke bare bygge boliger, men også utvikle byer og steder der det er godt å bo, arbeide og leve. Ungdom er viktig for oss. Trygge ungdommer som har trua på seg selv, skaper gode bomiljø. Derfor har OBOS støttet MOT sitt arbeide over flere år.
- Gjennom å bidra inn mot MOT sitt arbeide bidrar vi til at kommende generasjoner blir gode medborgere i samfunnet. I løpet av de årene vi har samarbeidet med MOT har vi lært mye om metodikken deres. Vi ser at arbeidet deres har effekt. Vi heier på alle som bidrar til positivitet i samfunnet og som skaper trygge, gode ungdommer. Ungdommer som i fremtiden blir gode naboer, gode styremedlemmer, og ikke minst gode medmennesker. Jeg synes det er på sin plass og takke alle lærere, MOT-coacher og alle som jobber i MOT for det utrettelige arbeidet de gjør for ungdommene våre, og for samfunnet.
Vi ønsker å rette en stor takk til OBOS som har gjort bidratt til at mange skoler i Oslo-området har fått en enklere inngang til å starte opp med MOT siden 2019.