Risøyhamn skole har blitt MOT-skole
Risøyhamn skole fra Andøya kommune har blitt MOT-skole og starter opp med MOT-programmet «robust ungdom». Prosessen startet med å bli MOT-skole starter for noen måneder siden, etter at ledelsen ved skolen sendte en henvendelse om å få innsikt i hva som ligger i MOT-programmet.
-Vi ble fort overbevist om at dette trenger vi i skolen vår. Vi liker verdiene som ligger i arbeidet med MOT-programmet. Disse verdiene ligger nært opp mot våre egne verdier som vi har på Risøyhamn skole, respekt, samhold og læring i fokus, sier rektor Monica Baraa.
Ønsket er at MOT kan bidra til å få et bedre system på hvordan man kan jobbe med å gi ungdom verktøy til å håndtere livets opp- og nedturer.
- Vi ser at vi trenger å få vår jobbing med ungdommene satt i ett bedre system enn det vi har i dag. Ved å satse på MOT ønsker vi å bygge robuste ungdommer som tør å stå for egne meninger og har lyst til å lære. Vi ønsker at elevene ved skolen skal ha et trygt og godt skolemiljø, oppleve å trives på skolen og være motiverte for å ta til seg kunnskap. Vi ønsker at MOT-programmet skal gi elevene metoder der de kan lære seg å håndtere både oppturer og nedturer i livet. Vi vet at livet kan føles vanskelig i perioder og spesielt i ungdomstiden.
BESØK AV REGIONLEDER GA POSITIV GIV I PERSONALGRUPPA
Ved oppstarten av MOT, drar regionleder på besøk til skolen for å gi informasjon og en liten smakebit hva det vil si å være MOT-skole til personalgruppa. Det ga mersmak.
- Vi har hatt besøk av vår regionleder Gudmund som har fortalt hele personalgruppa om MOT-programmet. Gjennom denne økta klarte han å skape stor interesse og positiv giv i gruppa. Vi var alle enige om at dette er noe vi trenger hos oss. Vi ønsker systemer der vi kan bidra til at elever skal få en mestringsfølelse på skolen.
Regionleder Gudmund Kongshavn ser også frem til å jobbe videre med skolen.
- Veldig gøy å få med Risøyhamn skole med på MOT-laget. Allerede ved første besøk på skolen kjente jeg på masse positiv energi på skolen. Gleder meg stort til fortsettelsen, sier Kongshavn.
De utvalgte MOT-coachene ved skolen har allerede vært i Trondheim og gjennomgått grunnutdanningen. Nå er de veldig motiverte til å begynne med MOT-økter ved skolen, understreker Baraa.
- Vi har hatt felles samlinger med elevene der vi har pratet om det å være en MOT-skole, og noen av elevene har fått gjennomført «mini MOT-økt». Tilbakemeldingen er at de synes dette er en fin måte å arbeide med inkludering. De opplevde at øktene inneholdt både lek og mye refleksjoner på hvordan bygge godt samhold.
- Vi gleder oss til fortsettelsen, avslutter Baraa.