- Vi burde lære mer om dette
Det var stor entusiasme og god stemning blant ungdommene på Hinna skole når MOT-ambassadør Tobias Becs og MOTs Tore Sandnes entret scenen. For å lage show, og for å skape større bevissthet rundt rollen vår på nettet. Hinna skole hadde stukket av med seieren i konkurransen MOT og Altibox lanserte tidligere i år om å vinne et skolebesøk med fokus på digital inkludering.
Hvor mange timer bruker dere på skjermen?
Tenker dere over hva dere bruker tiden deres på?
Er dere gode på å inkludere på nett?
MOTs Tore Sandnes stilte spørsmålene ut i salen.
Kan alle reise seg?
Nå skal dere sette dere ned etter antall timer dere tror dere bruker i gjennomsnitt foran skjermen hver dag. Vi begynner med 1 time.. 2 timer.. 3 timer..
De fleste ungdommene satte seg ned et sted rundt 6 timer. De siste satt seg ned når øvelsen ble avsluttet på 10 timer skjermtid i gjennomsnitt per døgn.
Dette er mange timer på en dag. Når dere bruker så mange timer i løpet av et døgn, har dere tenkt på at det er lurt å være bevisst på hva dere bruker tiden deres på? Og hvem vil dere være på nettet? Hva tenker du Tobias?
Det ble en fin samtale med MOT-ambassadør Tobias Becs rundt disse spørsmålene. Tobias delte åpenhjertig fra sitt eget liv. Både på hvordan det er å være en profilert TikToker, hvilke inntrykk kommentarer på nett fra andre har gjort på han, tidligere i karrieren og nå, og hvor viktig det er å få alle til å føle seg inkludert også på nett.
- Mitt viktigste budskap i dag er å tenke seg litt om hva man skriver på nett, hvilken person man vil være og passe på at man ikke stenger noen ute. Det er fort gjort å glemme seg når man selv er inkludert, men det er viktig at alle får være med.
BØR FÅ FLERE FOREDRAG OM TEMAET
Etter økten ble Julie og Ida som går i 10. klasse spurt om hvordan de opplevde dagen.
- Det var en veldig bra økt hvor vi ble involvert, og showet til Tobias var veldig kjekt! Det som vi sitter mest igjen med er inkludering på nettet, at vi er bevisste på det selv. Vi tenker ikke så mye over det egentlig, men når de tar det opp så er det jo veldig viktig. Vi er jo i forskjellige grupper på nett, både klassegrupper og andre grupper og da er det viktig å inkludere alle og si ifra hvis det er noe.
Jentene er også ærlige på at det kan være vanskelig å si ifra mange ganger.
- Det er jo vanskelig å si ifra mange ganger, for man risikerer jo å bli snitch og sånn. Jeg synes vi bør lære mer om det på skolen, unngå negativitet og sånn, vi bør få flere foredrag av folk som kan noe om dette.
Rektor Stian Rege var fornøyd med dagen.
- Fantastisk opplevelse, mye bedre enn jeg trodde det skulle bli. Ivrige elever og fantastiske formidlere. Tematikken er relevant vi ser stadig vekk at det er blir viktigere med fokus på digitale plattformer, ikke minst dette med inkludering, det er noe vi prøver å få til at elevene skjønner, men det er veldig krevende.
ET GODT STED Å VÆRE
Å bidra til å skape gode bevisste holdninger til hva ungdom bruker tiden sin på nettet på, og å sette fokus på digital inkludering har vært et stort engasjement hos vår samarbeidspartner Altibox. I 2023 utviklet MOT med støtte fra Altibox en egen MOT-økt om digital inkludering, og i forlengelse samarbeidet ble det lansert en konkurranse om å vinne et eget skolebesøk om temaet.
- Vi i Altibox engasjerer oss fordi vi tilbyr jo inngangen til nettet, og da er det viktig for oss at det er et godt sted å være, forteller Marte Haugstad Eiane fra Altibox, som også var til stede på Hinna skole denne dagen.
- Det var et inspirerende opplegg og kjekt å se MOT i aksjon i det viktige arbeidet om å gjøre unge robust. Vi samarbeider med MOT fordi de når inn på en helt unik måte med at de er i klasserommet, tett på ungdommer og med verktøyene og tankene bak hvordan ungdom kan ta dette med seg. Jeg snakket med noen elever her som bekreftet dette. De sa de fikk noen verktøy som gjør at de får et bedre klassemiljø enn det de hadde. Så det viser bare hvor viktig og god den jobben som gjøres er.