Skolen som Samfunnsbygger
MOT for de voksne
Vi har utviklet et forskningsbasert forsterkningsprogram som heter "Skolen som samfunnsbygger". Målet til programmet er fellesforstått ansvarlighet for voksne rundt barn og unge.
Ansatte i skolen har en av samfunnets viktigste oppgaver. Skolen er en arena for alle ungdommer og er derfor en viktig arena for å bygge ungdom for fremtiden. Kjernen i programmet er de tre relasjonsnormene; skape godfølelsen, vise bakgrunnsforståelse og praktisere tøff kjærlighet.
Disse er systematisert gjennom det autoritative perspektivet og gjelder både klasseledelse og foreldrestil. Gjennom programmet forsterker vi rektor som kulturbygger og bidrar med foredrag til personalet og lokalsamfunnet.
Innhold
skolepersonalet
Hvert år får skolepersonalet foredrag som tar utgangspunkt i det autoritative perspektivet, og knyttes opp mot de tre relasjonsnormene. Ved å jobbe mot et felles elevsyn, og et felles språk, vil det kunne gi gode gevinster for elevene.
- Oppstartsår: Foredraget «De tre relasjonsnormene: Autoritative voksne i praksis» 4-6 timer.
- Deretter årlig foredrag med dagsaktuelle tema. År 2023/24 - «Bygg psykologisk trygghet med MOTs verktøykasse» 2 timer.
Kveldsforedrag
Hvert år får skolen tilbud om tilhørende kveldsforedrag for lokalsamfunnet som tar utgangspunkt i det autoritative voksenperspektivet. Her kan både foresatte og andre viktige voksne i fritidssektoren inviteres.
Både ansatte i skolen og andre viktige voksne rundt barn og unge får gjennom foredragene nyttige verktøy som kan brukes for å skape et mer inkluderende klassemiljø og et varmere samfunn.
Oppfølging
Gjennom programmet får rektor mulighet til å dra nytte av MOTs kompetanse og ressurser med årlige tilpassede coachingsamtaler. Målet er å gi ledelsesstøtte og styrke arbeidet med kulturbygging.
Rektor for også tilgang på oppfølgingsøkter med personalet, for å forsterke skolen som samfunnsbygger.
Nettverkssamling
Hvert år inviteres alle rektorer tilhørende «Skolen som samfunnsbygger» til en årlig erfaringssamling i forbindelse med MOTs ildsjelsamling. Gjennom erfaringssamlingen får man muligheten til å bygge verdifulle relasjoner med andre skoleledere som jobber med MOT, dele erfaringer og beste praksis.
relasjonsnormene
MOT har jobbet med gode menneskemøter siden 1997, og samarbeider med skoler for å bidra til et varmere og tryggere samfunn. Flere tusen ansatte i skolen har tatt i bruk de tre relasjonsnormene, og får hvert år faglig påfyll av MOT sentralt. MOTs tre relasjonsnormer bidrar til bygge en god kultur på arbeidsplassen og i klasserommet.
It takes a village to raise a child
- afrikansk ordtak
Hvordan starte opp med skolen som samfunnsbygger?
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat og mer informasjon.