To rektorer smile til kamera med MOT-logo på brystet

Rektorene Truls og Haydar blir MOT-coacher for å styrke skolekulturen

- Som rektor vil jeg gjerne møte elevene i en MOT-økt så tidlig som mulig når de begynner på ungdomsskolen.

Rektor Truls Wagner ved Fjellsrud skole i Lørenskog og Haydar Øzbal ved Vollen skole i Asker har denne uken gjennomført tre dagers grunnutdanning på MOT-camp for å bli MOT-coacher. Selv om begge skolene har benyttet MOTs program i flere år, ønsker de nå også å kunne bli en del av teamet som gjennomfører selve MOT-øktene i klasserommet.

MER EIERSKAP TIL VERKTØYENE

For Haydar Øzbal ved Vollen skole var motivasjonen for å bli MOT-coach å få større eierskap til verktøyene. Han ser på utdanningen som en verdifull ressurs for å forsterke arbeidet med både elevene og skolens ansatte.

- Det er flere grunner til at jeg ønsket å bli MOT-coach. Vi har et velfungerende MOT-team på skolen, men jeg føler at jeg ikke kjenner til alle øktene godt nok og ønsker også å kunne bidra i teamet som MOT-coach. Nå kan jeg være mer delaktig i prosessen og bruke verktøyene mer i arbeidet med personalet, sier Haydar. Han håper dette vil gi ham større eierskap til verktøyene og gjøre det lettere å implementere dem på tvers av skolen.

BYGGE TIDLIGE RELASJONER

Truls Wagner ved Fjellsrud skole ønsker også større innsikt og eierskap i MOT-verktøyene for å bygge en positiv kultur blant både elever og ansatte. Han mener MOT-programmet spiller en viktig rolle i å etablere gode relasjoner tidlig i skoleløpet.

- Jeg ønsker å få enda mer innsikt i programmet og øktene som er kjernen i MOT-arbeidet på skolen. Som rektor vil jeg gjerne møte elevene i en MOT-økt så tidlig som mulig når de begynner på ungdomsskolen, bruke verktøyene og bygge en positiv relasjon til alle elever, og ikke bare møte dem hvis noe skulle skje eller ved spesielle hendelser.

SKOLEN SOM SAMFUNNSBYGGER

Både Truls og Haydar er opptatt av at MOT-programmet ikke bare handler om elevene, men også om å bygge en sterk felleskultur blant de ansatte.

- Det er viktig for å bygge kultur på skolen også. For selv om elevene og programmene er i sentrum for alt vi gjør, så handler det om å ha verktøykassa i ryggmargen for å jobbe med kulturen på hele skolen. Det er derfor vi er med på «Skolen som samfunnsbygger» også (MOTs tilleggsprogram for personalet red.anm). Men jeg ønsker enda mer detaljkunnskap for å bygge enda bedre kultur på skolen, avslutter Truls.

Hvordan bli MOT-skole?

Ved å klikke på "Tillat alle cookies" aksepterer du lagring av cookies på din enhet med det formål å forbedre nettstedets navigasjon, analysere bruk av nettstedet og bidra til vår markedsføringsinnsats. Se vår Personvernerklæring for mer informasjon.